top of page

סוכת דוד הנופלת, פילים וזאתי שנעלמת

הטלוויזיה הכי טובה שיוצרה בישראל היא 'הפרלמנט', אבל מיד אחריה זו סדרת הפרסומות של רועי כפרי למילקי. בסרטון הקדוש 'מי צריך את זה?', נחרט במשפחה משפט אחד יותר מכולם - 'ואם נופל, נופל יפה'.


[FALLING WITH STYLE - צעצוע של סיפור]

**

ליפול זה לא כזה כיף, אלא אם כן אתה חתול, או נוצה. ואם נודה על האמת, חצי מהאינטרנט אלו סרטוני נפילות[אפילו לי יש אחד יפה, עם תרגיל 'מתח', סאונד און, חובה].



שיווי המשקל האבוד, הבננה השטנית, כח המשיכה האכזר שמושך אותך בעוצמה למפגש לא רצוני עם הרצפה - כולנו היינו שם.

**

חוץ מהמוח המעוות והגאוני של דאגלס אדמס ב'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה' -

“There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss”

וזה בלי להזכיר את נפילתו הנהדרת של הליוויתן שם, שהסתיימה באקורד אחר [נזכיר שבעברית יש מילים עם משמעות כואבת וטעונה בנוגע לנפילה - 'נפל על מילוי תפקידו', 'הפלה' וכו'].



**

באופן לא מפתיע, יש אות מסוימת הנקשרת במיוחד לעניין הנפילה, והיא כמובן חברתנו ה-'נו"ן'.

נ' סופית היא הנחש בקלאסה 'נחשים וחבלים'. קו ארוך, היורד מטה מטה, משורת האותיות. נו''ן גם נופל יפה בגזרת חפ''נ[חסרי פ' הפועל נ'], כמו למשל השורש נ.ס.ע, שבצורת העתיד - 'יסע'. הו, נו''ן שובבה, לאן שוב ברחת?

**

מקרה מפורסם נוסף הוא האכרוסטיכון 'אשרי יושבי ביתך', שם כל פסוק מתחיל באות אחרת, לבד… כן, כבר ניחשתם לבד, הנו''ן הסוררת[היא כן מופיעה בהצנע אחרי הסמ''ך - מלכותך…סומך ה' לכל הנופלים'].

הגמרא בברכות(ד:), עושה מוב עורך דיני יהודי רגיל, על משקל 'לא… תרצח!', הנה מוזמנים לצחקק;

"אמר רבי יוחנן, מפני מה לא נאמר נון באשרי? מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל(=לשון שגי נהור, הכוונה לישראל עצמם), דכתיב, 'נפלה לא תוסף קום בתולת ישראל'[עמוס ה,ב].

במערבא (=בארץ ישראל) מתרצי לה הכי:

נפלה ולא תוסיף לנפול עוד.

קום בתולת ישראל!

**

בתורה אין שום סימני ניקוד, פיסוק או טעמים ובטח שלא סוגריים, אבל יש פרשיה מיוחדת המוקפת בנו''ן הופכה - 'ויהי בנסוע הארון', והחוקרים סבורים שזה סימן לפרשיה שלא נמצאת במקומה, או שיש להשמיטה. כן כן[אפילו הגמרא בשבת(קטו:) אומרת את זה, אז תקראו לי מחקר כמה שאתם רוצים].

זאת בעקבות הסימון היווני - סיגמא (Σ), ששימש לאירועים דומים, והמגילות במדבר יהודה, שם פסוקים שלא במקומם סומנו ע''י הנו''ן המהופכת[נ' היא גם 50, אות היובל, זמן הירידה מהנכסים, שמיטת כספים, עבדים וקרקעות #HOLDYOURSLAVES].


**

על בסיס 'שבע יפול צדיק וקם', בנו הרים בתנועת החסידות בעניין 'נפילת הצדיק', על הצורך של 'הצדיק', להגיע למקומות השפלים ביותר, ולהעלות משם ניצוצות, כמו גיבור על מרוולי[ודי לחכימא מה קורה כשהצ' נופלת ממילת ה'צדיק']. מאז, רבנים, אדמורים וקנ-גרויים שונים ומשונים, באמת יורדים, מטה מטה, אבל שוכחים לחזור. היום מאוד נזהרים מהדבר, בעיקר אחרי התקרית של שבתאי צבי, שהיה משוכנע שהוא משיח, עשה הרבה 'עברות לשמה', ניצל מטביעה במערבולת, נכשל בניסיון לעצור את השמש, ובסוף התאסלם[כנראה אולץ] וגרם לשבר גדול בחברה היהודית שבדיוק קיוותה להתאושש מפרעות 'ת"ח ות"ט'.

**

אבל באמת יש ממש ברעיון הזה, עם כמה שהוא מסוכן. זוהי הרי מטוטלת חיינו, למעלה ולמטה - 'מלאכי אלוהים עולים ויורדים בו'. כולנו, על מצבי רוחנו המשתנים, עברנו את זה - לפני התשובה, המזור, תבוא השאלה, הקושי, וכבר דיברנו על כך רבות.


[אוזימן, אחד היוטיוברים האהובים עלי, בעוד קומנטרי גאוני לנפילות שהסתיימו בטוב, יש עוד שלושה בסדרה - LUCKY PPL]

**

'הדרך ארוכה ומפותלת, אני נופל וקם… עם ראש מורם'[הדג נחש]

וכל הורה יוסיף - נופל, אבל עם ידיים מלפנים

**

מירי האגדית לא בונה סוכה. ובכלל היא מעדיפה לשרור את החגים באפריקה, כי עם פיל, הכל יותר כיף, ואי אפשר להתווכח עם זה.

וכששואלים אותה למה לא עושה 'מעשה שלומית', היא משיבה שסוכת דוד הנופלת, אם אתם רוצים סוכה - שדודי יבנה.

דודי מת אגב. סרטן, מזמן מזמן.

והסוכה עדיין נופלת.

ועל זה נהוג לומר סוכות אפשר להפיל אבל פיל אי אפשר בסוכה.

**

מקור הביטוי הלא מחמיא - 'סוכת דוד הנופלת', מצוי בנביא עמוס - "ביום ההוא אקים את סוכת דויד הנופלת, וגדרתי את פרציהן והריסותיו אקים ובניתיה כימי עולם"[עמוס ט,י"א, פעם שניה עמוס בפוסט, הוא מככבבבב חבריםםם], כמשל לכינון המקדש.

פייר שלמה ממש נעלב עכשיו. וגם אני, שכתבו דויד עם יו''ד.

מחזיר אותי שנים אחורה, לקלטת וידאו של 'דיג דיג דוג', שקיבלתי מדודתי נאווה[עם שני ו', כי נקמה], עליה היה רשום, שחור על גבי לבן - 'לדויד החמוד'. מי זהההה לעזאזל דויייד החמוד ומה הוא עושה על הדיג דיג דוג שלי?!

[אם כי לפי הפשט כנראה מדובר על 'מלכות בית דוד' ביטוי ידוע, ואין כאן כל שאלה. אבל הפרשנים חלוקים בדבר]

**

המהר''ל['נצח ישראל', ל''ה] מביא את הפירוש הכי הגיוני למשל הסוכה המוזר, ומסביר שזה כמו אוהל בבנייה מהירה. בית קשה לבנות מחדש, אבל סוכה נותנת לך תחושה קלילה - הנה ארבע פיסות בד, כמה ענפים של גזם… ו… תאדאםםם, הכל מוכן, דירת העמידר שלך מוכנה אדוני.

אה, וכבר היינו שם, קראו לזה 'משכן'.

**

ועדיין, נראלי שדווקא בסוכות יש מקום להשתהות על הנפילה, למה אנחנו תקועים איתה כבר כמה אלפי שנים, לפחות בראי הגאולה;

סוכות הוא גם הזמן בו אנו מתחילים להתפלל ולצפות לגשמים. לפעמים היורה קצת מחרב את אווירת הפיקניק המסוככת, אבל מה זה לעומת ריח של גשם.

והרי מטר הוא בדיוק עצם העניין, מים ש''נופלים'' מהשמיים, מרווים את האדמה, ונפש כל חי.


[השתהות בנפילה - נופל יפה פרק 2]

**

'לפעמים הגשם כל כך חזק שאני לא רואה אותך ממטר'

שנינה שיושבת לי על הלשון. הייתי חייב. סליחה.

**

לא אחת מתלוננים על המצוות, ובמיוחד בנוגע לנענוע הלולב שאלו טקסים פגאניים. ו…

א. אני לא אוהב שימוש באמונות של אנשים, כביטוי גנאי, ראה ערך - 'נוצרים', 'רפורמים' ו'כופרים'. כן, גם היהדות ויחסה הקדום לעבודה זרה נגועים בכך.

ב. הוא שאמרנו, עצם הנפילה, לקיחת הרעיון הגדול, השמיימי, למציאות, להחזיק פרי וירוקת בידיים, ולשמוח בהם - שם מצויה ה'שמחה' - הרמוניה של גוף ונפש, על הנפילות והתקומות, שלנו[הסיפור של הורדת המים, החכמה, לשפה מדוברת, לעם, לקהל, הוא גם עניין ידוע, וקושי תמידי בהוראה ובתקשורת בין אישית - להעביר מחשבות לדיבור, באופן שיתקבל ויובן].

**

אביטל, חברה מצוות המדרשה, בדיוק פרסמה רעיון נחמד באינסטה, על כך שיש 'גוף' ויש 'נפש', ובהלחם של הנ''ל נוצר 'פגש', מפגש - הייי באדייי![ואוסיף שמצווה מלשון 'צוות', חיבור].

**

הקריאה היא לא לנצח באמצעות הרוחניות את הגוף, המציאות, אלא לרתום אותם יחדיו לעשייה בעולם הזה. זה מזכיר לי דרשה שדרשתי פעם על הבקשה - 'משיב הרוח ומוריד הגשם', שהולכת בכיוון ההפוך - השב את הרוחניות והורד את הגשמיות. איפ. נו, קוהרנטיות זה לא העניין שלי. סתמו.

**

מי שבוחר לראות 'מסיבת ריקודי פירות' במקום בו אפשר להעמיק[#נפילהמכוונת], אז התפיסה הפשטנית, שלא לומר 'רדודה', של המציאות - היא שלו. ובכלל, שכל אחד ירקוד עם איזה פרי שהוא רוצה.



[נופל יפה פרק 3 - ריקוד עם פיצה]

**

וגם, אם כבר האדרנו את הנפילה, נזרוק מילה חשובה על לשהות בעצב, בנפילה. הרבה פעמים ישלנו רצון וביקורת עצמית על זה שאנחנו קוועצ', ומוסיפים חטא על פשע למצב הלא כיפי שלנו. בשיעור ד', סיפרתי לכם, היה לי כאב ראש כרוני, חצי שנה, סריקות מוח(מסתבר שיש) ועוד מלא דברים אחרים. אמא אמרה לי בחכמתה להניח לזה, להיות בחמלה כלפי עצמי, גם אם אתה בייניש ואתה לא מצליח ללמוד שניה - לקבל את המקום שאתה נמצא בו, זו הזדמנות ושיעור.

וכמו קסם, היתוש שקדח לי בגולגולת יצא לא הרבה אחרי.

**

אזזז…

לא לשכוח, אם נופלים, נופלים יפה.

חג סוכות נופלות שמח לכולם חמודות שלי

וגאםםםם שבשפת הקודש, נופלים באהבה - FALLING IN LOVE



קישורים נוספים -

מילקי - מי צריך את זה - https://www.youtube.com/watch?v=BJt9W1WxYkA

נופלת יפה - פרק 4 - מלצרית - https://www.youtube.com/watch?v=bsOQ4Y-9t3M



Recent Posts

See All

 

Add More
אדמו"ר

bottom of page