top of page

החיה הכי מגניבה שיש - נביא המונדיאל, יצור שהוא שמיכה ובסה"כ רכיכה


אחד היצורים הקסומים בטבע, ובעל עמוד האינסטגרם הטוב ביותר הינו התמנון. ליצור המרשים שבתמונה התעוררתי הבוקר, תודות ל- 'OctoNation', ושמו בישראל - blanket octopus[ומשום מה תויג בתל אביב!], למרות שההתכרבלות עימו לא מומלצת בכלל.

**

מדובר ברכיכה החכמה ביותר*, בעל יכולת לעבור מאקווריום לאקווריום, בדיוק כמו התמנון ב'מוצאים את נמו[ראה סרטונים מצורפים]', ולעיתים אף לעלות על ספינות דיג, במטרה למצוא שאריות סרטנים.

**

מלבד המקור שלו, כן, מקור! הו מושי לחלוטין, דבר שמאפשר לו לצמצם את גופו ולהדחס דרך פתח קטן ממנו במאות אחוזים. התמנון הגדול ביותר מגיע למשקל של 70 ק"ג פלוס, אורך זרועות של יותר מארבע וחצי מטר וביום טוב הוא יכול לאכול כריש קטן.

**

ידידנו גנב את כל הדברים המגניבים מעולם החי; באפשרותו לנתק את אחת מרגליו כזנב שממית רוחש, לירות דיו על אויביו, כדיונון, לשנות צבעים יותר טוב מזיקית ולעיתים אף לזהור ולהאיר. כמו טורפים אחרים בים, הוא יודע לקבור את עצמו בחול כאמצעי הסוואה, רק שהצורה החיננית שבה הוא זורק על עצמו את הגרגרים, יכולה להמיס בן אנוש מצוי.

**

מעבר לכך יש לו שלושה לבבות, וזרועות שנצמדות בוואקום, כמו הפלסטיקים המעוגלים שקופים האלו שנצמדים לחלונות, במיוחד אם מלקקים אותם. אבל היות שהתמנון חי במים, לא נצפו ליקוקים מצידו.

**

מקור שמו הוא הלחם מארמית - 'תמניא' = שמונה, ו-'נון' דג, בדומה לצירופים -שפמנון, אמנון[על ההלחם הזה חתום ביאליק אגב, שחשב שהלחם עם הרכיב 'דג' לא בא טוב באוזן], ויהושע בן נון, שכנראה השתייך למשפחת דייגים[/אוהבי דגים]. אוקטובר זה החודש המועדף על תמנונים, ואם פברואר וינואר לא היו מצטרפים למסיבה והורסים את הסדר הישן והטוב של הלוח הרומי העשרוני, אז הוא היה נשאר במקום השמיני והטבעי שלו.

**

לחברנו 8 זרועות שהן ידיים/רגליים[ובאופן אירוני נקראות גם 'משושים'], כשאחת מהן משמשת כאיבר מין, דבר שמעלה את התהיה על המינוח 'לעשות ביד', בנודע אליהם. באותו עניין, לצערנו הם לא מאריכים ימים[חצי שנה-חמש שנים] כשהגורם המרכזי למוגבלות זו הוא הרבייה, שהורגת אותם הורמונלית. האם מטילה כ7000 ביצים ושומרת עליהם בגסיסתה תוך כדי שהיא צמה.

**

בניגוד לפחד הקמאי מהם, שיכול להיות שנובע מהדמיון לדמון המתומן השני - העכביש - הם אינם מסוכנים לבני אדם, מלבד מין אחד ארסי באוסטרליה. במקומות אחדים על הפלנטה וגם במעוזי שרצים בתל אביב הוא נחשב למעדן ולאובייקט שמצטלם נהדר על מזלג.

**

כמו קרוב משפחתו הדיונון[שמגיע ל20 מ' ומאות ק"ג*, חי לעיתים בקהילות, אוהב יותר לשייט, ואפילו יכול לנתר מעל המים ותמיד גורמים לבלבול ביניהם], הוא שולח סילוני מים שאובים דרך הזרועות דבר שמסייע לו לשחות. מכאן גם שם משפחתם - סילונאיים. למשפחה זו מצטרף 'הנאוטילוס', לא של ז'ול וורן אלא יצור בעל כ-90 זרועות וכונכיה שמוגדר כ'מאובן חי'.

**

התמנון המפורסם ביותר נכון להיום הינו פול ז"ל, שבמונדיאל 2010 צפה את כל תוצאות משחקי נבחרת גרמניה.

**

הערות:

*בעל זכרון לטווח קצר וארוך, יכולת לפתרון מבוכים, אולי יכולות משחק ושימוש בכלים*

הדיונון הענק מציח לצוף לא בעזרת בלון אוויר כשאר הדגים אלא באמצעות רעל האמוניה שמצוי בגופו שהינו קל מהמים ולא מאפשר להכין ממנו - קלמארי.

*כל הקטע נמחק לי בגלל שהסוללה נגמרה באמצע ושכתבתי אותו כמעט בלי עצבים. שאפו לי.

סרטונים מצורפים;

  1. תמנון נדחס בפתח של אינצ' - https://www.youtube.com/watch?v=949eYdEz3Es

  2. עמוד המעריצים המדובר - https://www.instagram.com/octonation/?hl=en

  3. תמנון צד סרטן מחוץ למים וילדה מאוד נרגשת - https://www.youtube.com/watch?v=F5fZu-1bt6Y

  4. עוד הימלטות מרשימה - https://www.youtube.com/watch?v=9yHIsQhVxGM

17 views

Recent Posts

See All

 

Add More
אדמו"ר

bottom of page